Glazz - en dag i glasset og jazzens tegn

"It´s all about glass" - bliv underholdt og bliv klogere - spis godt, både af det salte og det søde, nyd lokal vin og øl, nyd Isefjorden fra bakketoppen, Danmark dejligst.

Oplev blandt andet Anders Lund Madsen som konferencier i talks med idéhistoriker Christoffer Basse Eriksen, fotograf Marie Hald og kunstnerduoen Studio Thinkinghand i en sprudlende snak om glassets overraskende nødvendighed i vores liv....

Billetpris inkl.entré til museet 150 kr. Børn kommer gratis ind.

Vælg billetter

15. JULI KL. 10-18

DEN STORE SCENE

10.30-11.30 – Moster Lizettes børneswing
FanJAZZtiske fabellader Sange med hiv og swing, syng med, dans og hop!

11.45-12.45 – Vigga Bro læser Snedronningen
Hør eller genhør eventyret om drengen Kay, som får et stykke troldspejl i øjet, og pludselig ændres hans syn på verden. Læst højt af vidunderlige Vigga Bro, som de fleste børn kender så godt fra mange julekalendere.

13.15-13.45 – Talk/Christoffer Basse i samtale med Anders Lund Madsen
Den unge forsker og idéhistoriker Christoffer Basse, som sidste år modtog en hæderspris for årets originale forskningsidé, fortæller om glasset betydning for videnskabens udvikling, herunder ikke mindst prismen og stjernekikkerter.

14.15-14.45 – Talk/Studio Thinkinghand i samtale med Anders Lund Madsen
Kunstnerduoen Studio Thinkinghand (Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen) i samtale om deres undersøgelse af metoder til at samskabe med andre væsner såsom svampe, bakterier, økosystemer og syntetisk liv. Glasset har de senere år spillet en mere væsentlig rolle i deres praksis som et materiale, hvorigennem naturen kan betragtes og udforskes, hvilket bl.a. kan opleves lige nu på GLAS museet i Ebeltoft.

15.15-15.45 – Talk/Marie Hald i samtale med Anders Lund Madsen
Fotograf og fotojournalist Marie Hald, vinder af årets pressefoto 2013 og udstillingsaktuel på Frederiksborg Slot, om glas, linser og fotografiapparater – og om ligheden mellem glassets og kvindekroppens sårbarhed.

15.45-16.15 : Talk/Panelafrunding
Anders Lund Madsen styrer mikrofonen og serverer lidt at drikke for paneldeltagerne

JAZZSCENEN

Swingin’, tippin’, shakin’ – Casper Christensen’s Oh people og Jesper Løvdahl Trio leverer sprøde toner fra jazzens verden i tidrummene:

10.00-10.30 / 12.45-13.15 / 13.45-14.15 / 14.45-15.15 / 16.15-16.45

Tenorsaxofonisten Jesper Løvdal er et fænomen i dansk jazz af den særlige årsag, at han i ordets bedste betydning lyder aldeles udansk! Jespers saxofonkunst er kort sagt gennemsyret af blues og en rå og ganske frygtløs sound, som vi ellers kun kan forvente at møde på den anden side af det store vand.

Oh People spiller originale jazz-kompositioner med fokus på swing, ballader, blues og hardbop. Bered dig på at få en varieret og underholdende musikalsk oplevelse af højeste kvalitet

AUKTIONSTELTET

10-13.15 : Glasvurdering
Tag dine fine glas med og få en vurdering af Auktionarius Jan Helmer. Du bestemmer selv, om du vil have glassene med på auktion senere på dagen.

16.45-18.00 : Glasauktion ved Jan Helmer
Sælg og køb fine glas på Danmarks smukkeste udendørs glasauktion.
Auktionarius Jan Helmer, kendt fra DR’s Antikduellen og Antikjægerne, styrer slaget med højt humør – og historiker Joachim Allouche fra Holmegaard Værk bidrager med historiske facts om glassene.

BØRNEVÆRKSTEDER

10-18 : Rystekugler og perler
Lav din helt egen rystekugle med glimmer og dyr – og skab smukke perlekæder eller armbånd med et stort udvalg af perler.
GlasSpiren holder også åbent, her kan du designe dit eget sandblæste glas.

BRORFELDES KARLSVOGN

Besøg Karlsvognen fra Brorfelde Observatoriet og hør meget mere om teleskoper, glas i videnskaben og stjernehimlen.

DET VILDE KØKKEN

Gå på sanketur med Jørgen Stoltz fra Det Vilde Køkken, og brug urterne i pandekager på bål. Du kan også bare lade dig forkæle og købe tapasbokse, rådyrspølser, varmtrøgede rødspætter og andre lækkerier – med fokus på lokalområdets produkter og vilde urter.

BESØG MUSEET

Entré til museet er en del af festivalbilletten – så du kan, når som helst det passer, besøge museets samlinger og fristende butik.

MAD OG DRIKKE

Nyd det store opbud af mad og drikke. Fra dugeklædte borde på restaurantens terrasse, hvor der især serveres skaldyr denne dag, til boder med gourmet bageri, is, kaffe, lokale bryggerier, vin og meget mere.

KØB BILLET

Du kan købe din billet på forhånd på Billetexpressen.dk – eller du kan købe ved indgangen.
Det koster 150 kr. for hele festivalen inkl. museum – børn i følgeskab med voksne er gratis.

Vi tager forbehold for ændringer i programmet

Belépés

Az alábbi közösségi oldal fiókokat is hozzácsatolhatja fiókjához:

sign in with google